Er worden nogal wat fouten gemaakt in de wondzorg, aldus blogger Nicole. Bij deze een oproep aan een ieder: schakel een wondverpleegkundige in als je advies nodig hebt!
In 2010 volgde ik de vervolgopleiding tot wondverpleegkundige in Nijmegen. Ik wilde mijn kennis op dit gebied vergroten, om zo een bijdrage te kunnen leveren aan de kwaliteit binnen de wondzorg. Helaas kom ik nog met een te grote regelmaat fouten tegen binnen de wondzorg. Denk bijvoorbeeld aan onjuiste productkennis waardoor de wond op de verkeerde manier wordt behandeld, onvoldoende kennis over het soort wond en hoe deze te behandelen, of het niet herkennen van een geïnfecteerde wond. Het ontbreekt zowel medewerkers als huisartsen dan vaak aan de juiste kennis. Zo werd ik laatst ingeschakeld bij een cliënt met een decubitus wond aan zijn stuit (categorie 2). De huisarts was ingeschakeld maar kwam niet met een wondbeleid. Zijn advies aan het team was: “laat de wond maar zo”. Deze cliënt was daarnaast ondervoed en niet meer mobiel. Als de wond in zo’n situatie onbehandeld blijft, zijn de gevolgen desastreus. Het geeft me wel eens een machteloos gevoel. Waar moet ik beginnen om de kwaliteit te verbeteren?
Binnen Laurens bestaat er een vakgroep WIS (wond, incontinentie, stoma) die zich inzet om de kwaliteit van de wondzorg te verbeteren. Zo hebben we een samenwerking met een onafhankelijke leverancier en introduceren we Laurensbreed nieuwe protocollen en trainingen. In de gehele regio zijn wondverpleegkundigen toegewezen aan de werkgebieden van Laurens. Zo kan iedere medewerker/huisarts/specialist een wondverpleegkundige inschakelen als ze er zelf even niet meer uitkomen en deskundig advies wensen.
Om de kwaliteit binnen mijn eigen werkgebied te verbeteren ben ik vorige maand gestart met een wekelijks wondzorgspreekuur. Dit in samenwerking met de apotheek en de huisartsen. Patiënten met een wond kunnen door de huisarts doorverwezen worden naar de wondverpleegkundige. Natuurlijk ben ik na het spreekuur ook gewoon bereikbaar. Het idee is dat patiënten na het bezoek van de huisarts direct kunnen doorlopen voor deskundig advies. Ik hoop dat de huisartsen mij inschakelen op het moment dat extra expertise wenselijk is. Zo hoop ik ook onnodige opnamen in de tweedelijn te kunnen voorkomen. En natuurlijk: preventie, preventie, preventie. Daarnaast verbetert de samenwerking met de apotheek. Nu worden soms de verkeerde producten aan huis geleverd of heeft de klant zelf een apotheek in huis. Ook kostenbesparing is nodig, want dat willen we toch allemaal? Een in jouw ogen simpel schuimverband kost bijvoorbeeld al gauw € 10,-!
Er is dus genoeg werk te doen voor alle wondaandachtsvelders en wondverpleegkundigen/consulenten. Bij deze een oproep aan een ieder: schakel een wondverpleegkundige in als je advies nodig hebt. Ook voor al je vragen op het gebied van productkennis. Wacht niet te lang. Een wond kan binnen enkele uren tot een dag verergeren want zoals het spreekwoord zegt: zachte heelmeesters maken stinkende wonden.
Reageren: n.gardenier@laurens.nl
Nicole Gardenier, wijkverpleegkundige (gespecialiseerd wondverpleegkundige).
10 september 2014
Deze blog is eerder geplaatst op 29 juli 2014 op website Nursing: klik hier