‘Focus mensenmens! Hallootjes, goeiesmorgens, afkaarten, concullega, mainstreamen, clean desk policy… 80% meer stralende huid! 15% pure zuurstof in deze …..crème!’
Zo maar enkele opsommingen die we dagelijks horen en zien tijdens onze werkzaamheden.
En wij er maar vanuit gaan dat onze patiënten ons begrijpen? Oké, ik ben nog niet van de oude-stempel-zuster-generatie, maar kom op, wat is er mis met het algemeen beschaafd Nederlands? Ik verbaas me dagelijks over de huidige communicatie en toch doe ik er ook soms stiekem aan mee.
Maar nog belangrijker: hoe benader jij je patiënten/cliënten?
Ik werk in de eerstelijnssetting waar wij te gast zijn bij de cliënten thuis met hun gezondheidsproblematiek, waar wij als gast ons aan moeten committeren. Dus ook in onze communicatie, lijkt mij.
De huidige gezondheidszorg lijkt tegenwoordig gefocussed op een snelle healthy business terwijl we nog steeds met mensen te maken hebben (toch mensenmens? ;-)).
Lieve zorgverleners uit alle settingen, hoe flitsend wij ook (willen) zijn, de patiënten zijn misschien niét zo op de hoogte en begrijpen ons ook niet altijd; misschien durven ze dat ook niet te zeggen……
Zullen we daar even induiken met z’n allen? Dan kunnen we dit, als team player, later outsourcen met elkaar en daarna stap ik er even tussenuit voor het vervolgtraject. Vervolgens moeten we er toch nog even op schieten om de pijnpunten handen en voeten te geven. Kortom: snel schakelen, dan hebben we op het nippertje een win-win situatie. Einde werkweek en dan snel naar de vrijmibo!
Snappie?
Werk ze,
Jessica Bakker, bestuurslid WCS Kenniscentrum Wondzorg
reageren?: klik hier