En toen was het er ineens, de digitale versie van het WCS Wondenboek met het gevalideerde classificatiemodel als instrument om een afgestemde wondzorg te geven aan de zorgvrager. Het was een feestje waard, want het Wondenboek is vanaf september 2020 altijd up-to-date en is niet meer afhankelijk van de tweejaarlijkse herdruk.
Er is veel interesse, want de WCS Wondenboek app wordt ongeveer zeshonderd keer per dag geraadpleegd. Door de WCS Wondenboek app ontstaat de opening naar nog meer professionalisering in de wondzorg.
Als je de app vastmaak aan je werkbalk is het gebruik nog makkelijker. De ict-dienst van jouw instelling kan dat ook voor de hele organisatie in een keer doen.
En er blijven ook diehards, zij die alleen papier willen verslinden, in de goede zin des woords, als het om kennisverrijking gaat. Dan mag je zelf met de printer aan de slag, maar bedenk wel dat de inhoud verouderd kan zijn op het moment dat je de printtoets indrukt.
Nog wat voordelen van de WCS Wondenboek app op een rij:
- Nieuwe richtlijnen worden binnen korte termijn inhoudelijk verwerkt, want de verschillende commissies van WCS Kenniscentrum Wondzorg houden de inhoud actueel.
- Het classificatiemodel van WCS Kenniscentrum Wondzorg ondersteunt je in het maken van keuzes ten aanzien van de wondzorg voor de patiënt.
- De productinformatie is actueel, je kunt snel toepassingen vinden voor de wond die jij verzorgt.
- Het vraagteken geeft hulp bij het gebruik van het WCS Classificatiemodel
- Als je boek icoontje aantikt kun je via de hoofdstukken door de tekst navigeren, hierdoor kun je het als studieboek of naslagwerk gebruiken.
- Na het advies te hebben gelezen kun je toon producten aantikken en wordt de productinformatie behorende bij het advies getoond.
- De app van het Wondenboek is op meerdere devices te gebruiken: op telefoon, tablet, laptop en desktop
- Het befaamde zakkaartje met het WCS Classificatiemodel is nu dynamisch en heb je altijd bij de hand in je telefoon.
Ja, ik snap het, ik ben ook van de generatie waarbij digitalisering niet altijd als vanzelfsprekend is. En toch, als het bijdraagt aan automatisering en het makkelijker is omdat je informatie altijd bij de hand hebt, is het een meerwaarde. En dan bedien je de zorgvrager en jezelf ten aanzien van kennisverrijking.
Rob van Komen, bestuurslid WCS Kenniscentrum Wondzorg en voorzitter WCS commissie brandwonden
Reageren: klik hier